FAQ

PRENUMERATION

  • Var hittar jag kvittot på min betalning?

    Kvitto / bekräftelse på betalning hittar du på ”Mina sidor” under menyn ”Transaktionshistorik".

  • Jag försöker genomföra ett köp men betalningen nekas, varför?

    Vissa banker har infört en säkerhetsåtgärd när det kommer till internetköp. Detta innebär att du kan behöva öppna kortet för internetköp. För hjälp med det hänvisar vi till din banks kundservice.

    Kontrollera även om dina betalningsuppgifter är korrekta under menyn ”Uppdatera betalkortsinformation”.

  • Erbjuder ni företagsprenumerationer?

    Nej, vi erbjuder endast prenumerationer till privatpersoner.

  • Vad gör jag om jag tappat bort mitt kort och vill spärra det?

    Det är viktigt att du spärrar kortet omedelbart så att ingen kan missbruka din prenumeration. Det gör du genom att logga in på hemsidan och klicka på ”Spärra din nuvarande lånemetod”.

    Om du vill beställa ett nytt Malmö by bike-kort kan du göra det på ”Förfrågan om ersättningskort”. Ett ersättningskort kostar 20 kronor.

    Du kan också välja att använda Jojo-kort eller kundnummer + 4-siffrig PIN-kod som lånemetod. För att byta väljer du ”Byt lånemetod” i menyn.

     

  • Hur byter jag pinkod?

    För att ändra PIN-kod logga in på ditt konto, gå till "Byt lånemetod" och välj PIN-kod. Ange önskad kod och spara. 

  • Jag har registrerat ett konto vid en station och har valt pin-kod som lånemetod, vilket är mitt kundnummer?

    Ditt kundnummer fick du med det bekräftelsemail som skickades till dig när du registrerade ditt konto.

    Notera att det kan ta upp till 5 minuter innan mailet kommer fram. Glöm inte att kontrollera skräpposten.

  • Hur avslutar jag min prenumeration?

    Du kan avsluta den automatiska förnyelsen av din prenumeration genom att logga in på ”Mina sidor” på hemsidan och klicka på ”Avsluta prenumeration”. Din prenumeration kommer då inte att förnyas efter att den löpt ut. Du kan cykla tills dess att din nuvarande prenumeration löper ut.

    Om du vill avsluta din prenumeration på en gång fyller du i ditt lösenord i rutan.

    Notera att ditt konto kommer att finnas kvar om du vill cykla i framtiden. Vill du ta bort kontot mejla kundservice. 

     

  • Kan jag låta någon annan än jag själv använda min prenumeration?

    Ja, men väljer du att låta en annan person använda din prenumeration är det du som prenumerant som är ansvarig för lånet.

  • Jag har fått ett mail om att min prenumeration kommer gå ut/kommer att förnyas, vad gör jag nu?

    Din prenumeration kommer att förnyas automatiskt direkt efter sista prenumerationsdagen så länge du inte valt att avsluta den automatiska förnyelsen.

    Det enda du behöver göra, om du vill förnya prenumerationen, är att kontrollera att betalkortet som finns registrerat på ditt konto är giltigt, samt att det finns pengar på kontot på förnyelsedagen.

    Vill du inte fortsätta prenumerera behöver du logga in på hemsidan och avsluta den automatiska förnyelsen.

  • Jag kan inte köpa en prenumeration/hantera mitt konto via appen, varför?

    Man kan inte köpa en prenumeration/hantera sitt konto via appen. Den är ett hjälpmedel för att kunna underlätta cyklingen. All prenumerationshantering sker via hemsidan.

  • Kan jag köpa en prenumeration hos någon återförsäljare?

    Nej, vi säljer enbart prenumerationer via hemsidan eller via vissa utvalda stationer (se kartan).

  • Jag har tidigare köpt en prenumeration via en station, kan jag köpa en ny prenumeration med samma konto?

    Nej. Konton registrerade via en station är enbart giltiga tills dess att prenumerationstiden gått ut. Vill du cykla igen behöver du registrera dig på nytt.

  • Jag försöker registrera ett konto men får ett meddelande att min e-postadress är upptagen?

    Det beror på att du eller någon annan redan har registrerat ett konto med den e-postadressen via hemsidan.

    E-postadressen används då som användarnamn för att logga in på ditt konto via hemsidan eller applikationen. Därför går det enbart att registrera ett konto per e-postadress.

    Om du tidigare försökt registrera konto men inte slutfört registreringen kan kontot ändå existera. Prova då att beställa ett nytt lösenord via hemsidan och logga sedan in och slutför köpet.

  • Varför behöver jag ha ett giltigt betalkort registrerat för att prenumerationen ska fungera?

    För att kunna cykla ska ett giltigt betalkort vara registrerat på ditt konto. Detta framgår i användarvillkoren. Anledningen är att det fungerar som en säkerhet för oss i händelse av missbruk av systemet, exempelvis om en cykel försvinner eller liknande.

    Om du får ett meddelande att kortet håller på att gå ut behöver du uppdatera det trots att du redan har en aktiv prenumeration. Vi kommer inte att dra några ytterligare pengar från det nya kortet.

  • Behöver jag ett svenskt personnummer för att kunna köpa en prenumeration?

    Nej.

  • Vem kan köpa en prenumeration?

    För att köpa en prenumeration behöver du vara minst 18 år.

  • Hur köper jag en prenumeration?

    Samtliga prenumerationer kan köpas via hemsidan. Korttidsprenumerationerna (24 eller 72 timmar) kan även köpas via vissa utvalda stationer (se kartan).

  • Vilka prenumerationer erbjuder ni?

    Vi erbjuder en årsprenumeration (giltig 365 dagar från första användandet), liksom korttidsprenumerationer (giltiga 24 eller 72 timmar från första användandet).

    Notera att varje cykeltur är begränsad till max en timme oavsett prenumerationstyp.

ANVÄNDNING AV CYKLARNA

  • Jag har fått ett mail om att jag inte har återlämnat min cykel, vad gör jag?

    Om du fått mejl att din cykel inte är återlämnad, returnera cykeln i den närmaste stationen så snart du kan.

    Har du redan lämnad cykeln, gå tillbaka till stationen och kontrollera om cykeln sitter fast. Om inte placera den i en fungerande station/fungerande lås.     

    E-postmeddelandena med påminnelser går ut automatiskt direkt när lånetiden passerat en timme.

  • Det står att jag redan har en cykel när jag försöker göra ett lån, vad gör jag?

    Om du försöker låna en cykel men får meddelandet att du redan har ett lån beror detta på att din senaste återlämning inte har registrerats. Vi rekommenderar att du omplacerar din tidigare cykel till en fungerande station och lås.

  • Lampan blinkar grön och röd när jag försöker låna eller lämna cykel, vad gör jag?

    Om lampan blinkar röd och grön när du försöker låna cykel och cykeln sitter fast brukar det i majoriteten av fallen räcka att avvakta i cirka fem minuter. Då bör lampan återgå till röd och du kan göra ett nytt lån.

    Om det sker när du lämnar en cykel testa att lyfta cykeln i sadeln så att den glider ner i låset ordentligt.

    Om det inte löser problemet kontakta oss och uppge station och låsnummer så att vi kan undersöka problemet.

  • Min cykel har blivit stulen, vad händer nu?

    Om din cykel är stulen ber vi dig kontakta oss så att vi kan meddela våra servicepersonal att söka efter cykeln. Återfinns den inte inom 3 dagar betraktar vi den som försvunne och vi ber dig då göra en stöldanmälan. Ersättning för försvunnen cykel är 3 000 kr.

  • Har cykeln ett lås?

    Nej. Vi rekommenderar att man alltid låser cyklarna i våra stationer. Du är alltid ansvarig för cykeln tills dess att en korrekt retur genomförts.

  • Har ni barncyklar/barnsits?

    Nej. Rekommenderad längd för att använda cyklarna är minst 140 cm

  • Vad gör jag om cykeln är trasig?

    Blir du tilldelad en trasig cykel, tillbaka den i en station och gör ett nytt lån. Du kommer bli tilldelad en annan cykel. Notera att du behöver vänta två minuter mellan återlämning och nytt lån.

    Vi uppskattar om du felanmäler cykeln via vår app eller hemsidan

  • Kan jag cykla var jag vill?

    Ja, inom rimliga gränser. Det är till exempel inte tillåtet att ta med en cykel utanför länet, eller att cykla i skog och mark. Kom ihåg att du alltid måste kunna lämna din cykel i en station inom 1 timme.

  • Hur många cyklar kan jag låna?

    Du kan enbart låna en cykel åt gången per konto.

  • Hur länge får jag cykla?

    Du får cykla i maximalt en timme per cykeltur oavsett prenumerationsform. Överskrider du tiden kommer du att tilldelas en prick. Efter tre prickar spärras ditt konto.

  • Vad gör jag om stationen är full eller tom?

    Det händer att stationerna blir fulla/tomma. Stationerna meddelar oss automatiskt om detta skulle inträffa. Vi kommer då fylla på/tömma stationen så snabbt som möjligt.

    Ska du lämna din cykel och stationen är full behöver du söka upp en annan station. Det är aldrig tillåtet att lämna en cykel olåst.

    Ladda gärna ner vår app för att lättare planera din cykeltur.

  • Var hittar jag cyklarna?

    Våra cyklar och stationer finns jämnt utspridda i centrala Malmö. Se kartan på hemsidan eller i vår app för att se placering av samtliga stationer.

  • Hur returnerar jag en cykel?

    För att returnera din cykel sätter du den på en ledig plats i stationen, där lampan på platsen lyser grönt. Stå kvar vid cykeln till dess att du ser att lampan i låset skiftar från grönt till rött (fast sken – den ska inte blinka).

    Kontrollera gärna att cykeln är återlämnad genom att trycka in dina låneuppgifter/blippa ditt kort direkt efter returen. Skärmen kommer meddela om cykeln är korrekt återlämnad eller inte.

    Om cykeln inte sitter fast flytta den till ett annat lås.

    Du kan returnera cykeln i vilket ställ du vill, förutsatt att stället är i funktion. Detta kontrolleras på skärmen. Returnerar du cykeln i en avstängd station så registreras inte returen. Du är ansvarig för cykeln tills dess att en korrekt återlämning genomförts.

  • Hur lånar jag en cykel med pin-kod?

    Du knappar först in ditt kundnummer som du tilldelades när du registrerade dig (se bekräftelsemailet du fick när du registrerade ditt konto), följt av den 4-siffriga pin-kod du själv valt. Du blir då tilldelad en cykel, vars nummer visas på övre skärmen.

    Lyft cykeln ur låset med motsvarande nummer. 

    Notera att cykeln av säkerhetsskäl låses fast igen om den inte lyfts ur inom 30 sekunder. Om det inträffar är det bara att göra ett nytt lån.

  • Hur lånar jag en cykel med Malmö by bike- eller Jojokort?

    Håll ditt kort mot kortläsaren som är placerad i ena änden av stationen. Du blir då tilldelad en cykel, vars nummer visas på övre skärmen.

    Lyft cykeln ur låset med motsvarande nummer. 

    Notera att cykeln av säkerhetsskäl låses fast igen om den inte lyfts ur inom 30 sekunder. Om det inträffar är det bara att göra ett nytt lån.

APPLIKATION

  • Var laddar jag ner appen och vad kan den göra?

    Appen finns till både Android och Iphone och laddas ner via Play Store respektive Appstore. Den heter ”Malmö by bike” och är utgiven av Clear Channel International Limited.

    Det är ett hjälpmedel för att underlätta din cykling och erbjuder dessa funktioner:

    - Karta med cykelstationernas status i realtid

    - Lista med alla stationer. Du kan även spara dina favoriter

    - Statistik över ditt användande och dina turer

    - Funktion för felanmälan